zaterdag, 5 juli, Henningsvaer (N) - Reisverslag uit Henningsvær, Noorwegen van Frank Vugt - WaarBenJij.nu zaterdag, 5 juli, Henningsvaer (N) - Reisverslag uit Henningsvær, Noorwegen van Frank Vugt - WaarBenJij.nu

zaterdag, 5 juli, Henningsvaer (N)

Door: judith

Blijf op de hoogte en volg Frank

05 Juli 2014 | Noorwegen, Henningsvær

Het contrast kon niet groter zijn. Zo deprimerend als Finnsnes was zo mooi is de route van vandaag beginnend in de regio Narvik en daarna naar de Lofoten. Talloze kalenderplaten gezien. Foto's 2D kunnen niet tippen aan de 3D ervaring. Majestueuse bergen, spiegelend water van hel groen tot diepblauw. Een stralende zon met continu zo'n 25 graden. Bloemen in de bermen en op, het land, groene dalen, stranden met zwemmende, zonnende, peddelende mensen. Overal verspreid de typische houten gekleurde huisjes die zo mooi uitkomen in dit landschap. En in de Lofoten ook plaatsen waar je stil kunt staan met mooi uitzicht. Meestal liggen de stopplaatsen hier net tussen de uitzichtsplaatsen in, met liefst hoge bomen ervoor om de fotograaf zo goed mogelijk te belemmeren. Genieten dus. En als kers op de taart ons hotel in de haven van Henningsvaer. Geweldige ligging. Een leuke plaats die niet voor niets een toeristische bestemming is. Vergelijk het maar met Volendam in NL. En toch, de bediening in het restaurant is ronduit onder de maat. Men kan het aantal gasten bij lange niet aan, terwijl er toch niet zoveel tafels zijn... we hadden gedacht morgen hier in de buurt te gaan golfen, de afstanden zijn echter nogal groot doordat je overal om de fjorden heen moet rijden (al waren er onderweg heel, wat prima tunnels). Alternatief: op safari, walvis of sea eagle. En we moeten kijken hoe we het beste welke boot kunnen pakken overmorgen. Over de weg zou je zo'n 500 km extra rijden...

tav de reisorganisatie Scanbrit, haal de plaats Finnsnes en het Finnsnes hotel uit het programma. We hadden een muffe kamer, het raam kon na openen niet meer dicht omdat de sluiting stuk was. De badkamer rook bedompt. Het bad stond weliswaar op pootjes (was even aangenaam verrast) maar dit bleek te komen doordat de ombouw ontbrak. Bovendien stond het niet vast. Het hotel was vast heel modern in de jaren 60-70. De bejaarde dame achter de balie was zeer vriendelijk, maar ze had dan ook een oorkonde gekregen in 2006 voor gastvrijheid. De ingang van het hotel ligt pal tegenover de plaatselijke attractie I.e. de drankhandel (vinmonopolet). Ongelooflijk wat een handel.

en nu verder genieten van de Lofoten, kan overigens ook per fiets zoals we veelvuldig zien, al heb ikzelf vraagtekens over het fietsen door de tunnels.