vrijdag, 4 juli Finssnes (N) - Reisverslag uit Finnsnes, Noorwegen van Frank Vugt - WaarBenJij.nu vrijdag, 4 juli Finssnes (N) - Reisverslag uit Finnsnes, Noorwegen van Frank Vugt - WaarBenJij.nu

vrijdag, 4 juli Finssnes (N)

Door: judith

Blijf op de hoogte en volg Frank

04 Juli 2014 | Noorwegen, Finnsnes

Gisteren begonnen in Tromso met een bezoek aan de moderne kathedraal, waar je 100 nok entree pp voor betaalt. Een strakke protestantse kathedraal, met veel licht, dat binnenvalt via het glas tussen de verschillende dakdelen en door de veelkleurige glasmozaiek. En een paar amateur schilderingen en fofo's, zitjes en stoere strakke houten kerkbanken in de witte kerk. Geen extra ruimtes die je kunt bezichtigen en busladingen vol toeristen die in 5 minuten de kerk hebben bekeken. Beetje kenmerkend voor wat we hier tegenkomen. Men weet niet zoals in Zweden hoe je met de toeristen omgaat. In een paar maanden tijd moet men hier zijn geld verdienen, daarna wordt het snel donker en koud. Dan verwacht je toch dat men daar maximaal op inspeelt. Mastercard wordt op veel plaatsen zogenaamd geaccepteerd, maar in de praktijk werkt de kaart niet. Ga maar naar de 'minibank' dat is de flappentap in de buurt. Ook heel fijn als je wilt tanken en dit alleen maar met een kaart kan. Dan moet je een volgend station opzoeken, men is wel zo vriendelijk je te verwijzen naar het volgende station. Idem bij de parkeerautomaat, maar daar kun je contant betalen. Groeten? Is er niet bij. Wel stopt men voor voetgangers al vanaf het moment dat je erover denkt te gaan oversteken.

Vandaag hadden we een route gepland langs twee trekpleisters volgens
Michelin: rotstekeningen bj Storsteinnes en een waterval met zalmtrap bij
Malselvfossen. We zijn er beslist heel dichtbij geweest maar vergeet het maar dat het ergens wordt aangeduid. Daar rijd je dan voor om. In Zweden stond elke attractie zo aangegeven dat het niet te missen viel, en was ter plekke nog vaak een toeristenburo... We zitten nu 50, kilometer verder in een eenvoudig hotel, in een plaats waarvan ik niet snap dat er hotels zijn.... een paar kilometer verderop heb je het eiland Senja met volop trekpleisters. Gegeten in een chinees restaurant, er is echt niets anders, ook geen verse zalm uit de Malselvo die zo wordt geroemd. Nog een ding, echt overal betaald parkeren van 8 tot 17 uur. Hotels hebben geen beschikking over eigen parkeerplaatsen.

Maar wat wel. GIsteren gespeeld op de golfbaan van Tromso. De meest noordelijke baan van Europa. Voor de zekerheid lange broek aan gedaan en een trui. Totaal niet nodig dus. Ligging temidden van besneeuwde bergen met uitzicht op zee. Een clubhuis opgebouwd uit portacabins. Greens wisselend van kwaliteit en snelheid maar beter dan je wellicht zou verwachten. Fairway kun je het beste beschrijven als een verzameling graspollen op een kale grond, daarmee doe ik het wel tekort. Alleszins speelbaar. Buiten de fairway heel mooie struiken en begroeiing typisch voor hier, maar niet als je een bal wilt vinden (van jezelf). Behoorlijk glooiend zoals, je kunt verwachten met de nodige bunkers en plassen. Na afloop weer uiterst vriendelijk ontvangen in het clubhuis met een lokaal zomers biertje uit blik. Zowel de, noren als de zweden zien we in grote getalen na werktijd naar de golfbaan komen. Bijna alleen mannen en jongens, senioren hebben hier niet de overhand. Doet me eraan denken, vanaf de grote weg in Zweden heel erg veel golfbanen aangegeven zien staan.

Weet je wat je hier onnoemelijk veel ziet, van die mannen met een vlasbaardje van een decimeter onder hun kin. Niet om aan te zien. En tattoos, hoe meer hoe mooier. Tattoo shops zijn er dan ook volop. Enig idee wat een godsekspedisjon is? Ook nieuwgierig naar een P voor 1 invalide plasser? Zie de foto's van Frank.

• 12 Juli 2014 - 14:17

Meindert:

Ha Ju&Fra,
    klink erg goed allemaal, ben wel benieuwd naar jullie foto's...
    Mocht het voor de route uitkomen: Het plaatsje Moster (daar waar in de vikingtijd de Mostermannen vandaan kwamen en vergelijkbaar met Dokkum waar Bonifatius vermoord is), mijn roots dus, ligt een stukje van de E39 halverwege Bergen-Stavanger (na Stordabrua de 542 op)
    ha goeie reis en veel plezier verder

Meindert