donderdag 10 juli, Trondheim - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Frank Vugt - WaarBenJij.nu donderdag 10 juli, Trondheim - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Frank Vugt - WaarBenJij.nu

donderdag 10 juli, Trondheim

Door: judith

Blijf op de hoogte en volg Frank

10 Juli 2014 | Noorwegen, Trondheim

Nederland niet door, na dit spel ook niet verdiend, wel jammer. De auto na de wedstijd nog verzet, willen geen risico lopen, p huset gevonden die gewoon een creditcard accepteert op het moment van vertrek. Midden in de nacht, nog steeds volop licht, druk op straat en in de cafe's die we passeren.

Trondheim is een sfeervolle plaats, talloze kroegen, terrassen, restaurants en overal volop mensen zien we ook overdag. We zijn de het oude centum in gegaan, ons hotel ligt in het centrum. Overal wordt aangeraden bij de lokale vvv langs te gaan, die ligt op de route naar de kathedraal een van de grote trekpleisters. In 1070 is men begonnen met de bouw, met elke keer weer een uitbreiding. Nu zie je een imposante gotische kerk opgebouwd uit grijze speksteen. De kerk is hoog, smal en kaal (luthers) en erg donker. Een enorm imposant orgel waar ook een concert op wordt gegeven, mooie glas in lood ramen. Overal staan mensen in rode misgewaden die rondleidingen verzorgen en in de gaten houden dat je geen foto's maakt.
Je moet wel entree betalen, wij nemen een combi ticket waarmee je ook toegang krijgt tot het ernaast gelegen bisschoppelijk paleis waar je ziet hoe de kerkmis opgebouwd, met welke werktuigen etc. Over meerdere etages, interessant, en in de kelders wat verkoeling ;). Het is drukkend heet. Het museum voor moderne kunsten bezocht, niet ons ding. De door michelin aangeraden wandeling gemaakt door het park (en kerkhof), over de gamle brybo (voor ons gammele brug) de wijk bakklandet in. Vanaf de brug een mooi uitzicht over de rivier, de houten huizen, het park en de haven. Bakklandet bestaat uit houten huizen, winkeltjes, restaurants met terras. De fleece dekens liggen ook hier klaar voor bezoekers, en komen goed van pas als kussens op de houten stoelen. Erg gezellig. Je kunt de berg op wandelen naar de Kristianssen vesting, hebben wij niet gedaan.
Veel aandacht voor Olav Tryggvasson, als ik het goed begrijp een later heilig verklaarde vikingkoning die veel voor de stad heeft betekend. Overal kom je zijn naam tegen. Over een andere brug Bakklandet uit kom je aan het water op een levendig plein waar je prima kunt eten. Niet goedkoop, maar echt alles zit de hele dag vol. Je bestelt zelf binnen en geeft het nummer van je tafel op, soms mag je ook een papiertje invullen waarop je je menukeuze aankruist, dat papiertje geef je dan ook weer af aan de bar, ze komen het eten en drinken wel brengen. Kwaliteit prima. Bier krijg je hier alleen in 0,6 l vazen (!). Er zijn aardig wat winkels in het centrum, maar het aanbod kan mij niet bekoren. 'S Avonds onweert het even, genoeg om ons tot een nieuwe wandeling te verlokken teneinde iets verkoeling te vinden.

Tags: Trondheim