woensdag, 9 juli Trondheim - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Frank Vugt - WaarBenJij.nu woensdag, 9 juli Trondheim - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Frank Vugt - WaarBenJij.nu

woensdag, 9 juli Trondheim

Door: judith

Blijf op de hoogte en volg Frank

09 Juli 2014 | Noorwegen, Trondheim

We zijn blij met de airco als we vanuit Mosjoen vIa de E6 naar Trondheim gaan. De temperatuur loopt naar 32 graden in de schaduw, 40 in de zon. Hoezo naar het zuiden voor mooi weer Petra? We rijden over de enige route die naar het, zuidem gaat de E6. Een 2-baansweg zonder inhaalstroken. Dat betekent lang achter caravans, campers en vrachtauto's hangen die noodgedwongen allemaal over, deze weg gaan. Vergelijk het met de N7 in zuid frankrijk, al zijn er heel, wat minder plaatsen die je doorkruist. We blijven de rivier volgen,, de bergen worden ronder, de dalen breder. Overal zie je tarwe staan, er lopen schapen rond en heel wat koeien, diverse rassen door elkaar. De huizen zijn aanzienlijk groter dan in het noorden. We stoppen bij een plaats waar een waterval is met zowaar een zalmtrap, Svenningdal meen ik je betaalt 80 nok pp, dan mag je de expo noven zien (wel een heel groot woord hiervoor) en loopt je buiten over een stuw waarnaast de indrukwekkende zalmtrap is gebouwd. Deze bestaat ut schuiven (betonnen vakken) waar het water met kracht doorheen stroomt. Zalmforellen zien we alleen in de 'studio' waarin de vis rondzwemt. Bezweet lopen we terug, ook zonder de forel te hebben zien springen is het een indrukwekkend geheel.

We sukkelen door naar Trondheim waar je via diverse tunnels, uiteindelijk terecht komt. De betaling van de tol voor elk van deze tunnels gaat automatisch zeggen ze. Per tunnel zo'n 35-45 nok. We zij n benieuwd of, en hoe ze ons tzt weten te vinden. Ons hotel is niet gemakkelijk te vinden,, de tomtom ziet t niet zitten, dan maar via google maps op de telefoon. Parkeren is gratis tussen 20.00-8.00 uur als je een plek weet te vinden. Op advies van de receptioniste naar parkeergarage bij het station gegaan. Gelukkig kun je met mastercard betalen volgens het bordje, blokkeren al, onze pasjes, rara. Dan maar cash, 160 nok armer, sta je er nog niet eens tot morgenvroeg...
En nu ervaren we echt waarom mensen Noorwegen duur vinden, de prijzen zijn duidelijk hoger dan elders.

Aan deze temperaturen zijn ze niet gewend, airco is ver te zoeken. Morgen gaan we Trondheim verkennen, nu naar het NL'se voetbal kijken. Na 75 minuten nog niet veel bijzonders gezien, gaan ze het redden?