dinsdag 8 juli, Mosjoen (Noorwegen) - Reisverslag uit Mosjøen, Noorwegen van Frank Vugt - WaarBenJij.nu dinsdag 8 juli, Mosjoen (Noorwegen) - Reisverslag uit Mosjøen, Noorwegen van Frank Vugt - WaarBenJij.nu

dinsdag 8 juli, Mosjoen (Noorwegen)

Door: judith

Blijf op de hoogte en volg Frank

08 Juli 2014 | Noorwegen, Mosjøen

Vanuit Rognan de E6 genomen naar, het zuiden. Temperatuur als we 's ochtends vertrekken al 27 graden. De natuur is mooi, bij het natuurreservaat Storjord we nieuwgierig naar de waterval die we vanaf de weg zien. We worden aangenaam verrast. Er hangt kunst van twee schilders in een hele grote open lichte ruimte. De dame achter de balie raadt ons aan verder het gebouw in te gaan voor de basis tenoonsteling aldaar. We krijgen een goed overzicht te zien van wat er nu leeft in de regio aan planten en dieren. Hoe de bevolking zich ontwikkeld heeft, en de Sami in het bijzonder. Buiten is een wandeling uitgezet met op plaatsen uitleg over de desbetreffende vegetatie en de oorspronkelijke habitat van diverse bomen (arboretum). Het museum is ruim van opzet met op, allerlei plekken activiteiten voor de jeugd. Helaas zien we maar heel, weinig bezoekers, degenen die er zijn blijven vooralsnog hangen opt het terras van het bijbehorende cafe/restaurant. De toegang is gratis. Voor de waterval, moet je een langere wandeling maken.

Geen spijt van, de weg klom en we kwamen op een hoogvlakte terecht met veel besneeuwde delen, die aan het smelten waren en zo voor stroompjes, meertjes, watervallen, en (beginnende) rivieren zorgden. We komen bij de poolcirkel terecht. Deze keer niet fe missen, er staat een grote verkoop blokhut, daarbuiten borden, en talloze steenmannetjes die mensen van de stenen mogen opbouwen conform de gewoonte van de lappen., al gebruikten deze dit als middel om de weg aan te duiden zegt Frank. We krijgen een certificaat waarop, staat dat wij over de poolcirkel zijn geweest. De temperatuur ook binnen is heel, hoog, niemand is op deze temperaturen ingesteld. Alle aanleiding voor ons om een arctisch lekker ijsje te eten. We blijven lang op de hoogvlakte, het aantal j drukwekkende watervallen neemt toe.
intentie was te stoppen bij een grote plaats Mo I Rana. Een stad die volledig wordt gedomineerd door de ijzer en staalindustrie aldaar. Zeer prominent aanwezig.
Doorgereden naar onze eindbestemming van deze dag Mosjoen.een groot hotel Fru Haugans geheten met diverse restaurants, een pub en een grote tuin aan hett water met met schaduwrijke plekken onder de bomen. Het is hier dan ook heel, druk. Het eten van het buffet is uitstekend, de bedieningmheeft humor en is attent, de prijs is alleszins redelijk. Na het eten op advies van de bediening Mosjoen in gewandeld waar op dit moment een expositie is van 40, kunstenaars verspreid over het centrum en op, diverse, plekken is er live muziek. Ovreral zitten en lopen mensen,, opvallend veel jongeren, lees tieners, twens en dertigers. We hebben vezocht naar de 3 oudste houten huisjes van Noorwegen, daar kwamen er o.i. veelmvoor in aanmerking. We waren te laat voor de expo's die sloten om 20.00 uur, maar hebben toch, nog 1 galerie open getroffen waar het werk van 5 man/vrouw te zien was. Vooral de aquarellen, gedurfd, spraken ons aan.

aansluitend de wedstrijd duutsland-brazilie, gekeken in de volle pub. Opmerkelijk was dat men unaniem tegen brazilie was en dus voor duitsland. Tegen ons zeiden ze dat ze hoopten dat NL morgen zou winnen. Die 7-1 is wel een uitzonderlijke uitslag. Kom op NL, finale duitsland-nederland had ikmal eerder geroepen...