vrijdag 27 juni, umea - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Frank Vugt - WaarBenJij.nu vrijdag 27 juni, umea - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Frank Vugt - WaarBenJij.nu

vrijdag 27 juni, umea

Door: judith

Blijf op de hoogte en volg Frank

27 Juni 2014 | Zweden, Umeå

Vandaag voor 9 uur vertrokken, niet omdat de reis lang zou duren, maar de parkeerplaats was na die tijd alleen voor laden en lossen bestemd (hadden veel geluk dat we er een in de buurt hadden gevonden). Michelin tipte dat we beslist naar bispgarden moesten gaan om doda fallet te bekijken, in goed nl: de dode watervallen. De streek leeft veelal van de houtbouw. Probleem was de bestaande waterval waar al het hout langs moest en vervolgens veelal versplinterd op de bestemming aan kwam. In 1796 is men erin geslaagd de loop van de rivier te verleggen, van de dode watervallen heeft men nu een toeristische attractie gemaakt met een uitgebreid net van houten trappen en paden. Ook wordt er een toneelstuk opgevoerd waarin dit technische huzarenstukje centraal staat. Daarna door gereden naar de hoga kusten met een tussenstop in solletea (lekkere koffie, self service inclusief afruimen, maar dat kennen we nu wel) en een aardig centrum, leuker dan verwacht omdat michelin het niet eens vermeldt. Prachtige route, volop paarse en rose lupines langs de weg. Glooiend maar niet hoger dan 500 meter. Mooie uitzichten over uitgestrekte meren. De kale berg (skuleberget) hebben we links laten liggen. Temperatuur 18 graden volop zon, in de schaduw een koude wind. In de zon ronduit warm.
umea zelf wordt nu in beslag genomen door een beach volleybal toernooi (!) Op een centraal gelegen punt om de hoek van ons hotel. Reis je dik 1500 km naar het noorden kom je bij een beach volleybal toernooi terecht.... ook hier weer een zonnig terrasje opgezocht, zeer vriendelijke bediening achter de counter. Lokaal biertje smaakt goed. Ook een paar woorden geleerd, overal zie je het woord loppis, dat betekent tweede hands bleek bij navraag. Mat = eten, en hass biftek is paardenbiefstuk (oef, dat ging bijna fout). We genieten volop van onze tocht, een prachtig land. Duur? Vakt best mee in vergelijking met NL. Muggen? Nog niet gezien.

• 28 Juni 2014 - 03:59

Isabel:

Leuk die van dag tot dag verslagen.
    Experiment nu al geslaagd.

• 28 Juni 2014 - 07:52

Margit:

Heerlijk om iedere dag een stukje vakantie en andere cultuur mee te krijgen vanuit jullie perspectief. Echt het idee dat ik een beetje meereis! Ik krijg er zin van om onze as reis om te gooien en richting noorden te gaan. Maar het karretje is gisteren gehaald en kamperen in Scandinavie zie ik niet meer zitten... Voorlopig reisdoel: spaans Baskenland. Nou het weer daar nog

• 29 Juni 2014 - 21:32

TT:

Lees jullie verslagen en zie dat jullie het naar je zin hebt.
    Wij ook na de overwinning van Oranje zo juist, wel spannend!!!
    Geniet en een goede reis verder.
    TT